• Телефон: +7(915)814-09-51 (WhatsApp)
  • Email:
Russian Chinese (Simplified) English German

academicjournal Журнал «ACADEMY» выходит раз в два месяца, ориентировочно 14 числа (ежемесячно уточняется). Следующий номер журнала № 4(84) 2025 г. Выйдет - 21.11.2025 г. Статьи принимаются до 20.11.2025 г.

Если Вы хотите напечататься в ближайшем номере, не откладывайте отправку заявки.
Потратьте одну минуту, заполните и отправьте заявку в Редакцию.




Toyirova S.A., Bozorova S.K., Alimova Sh.O.

Toyirova Sarvinoz Atoevna – Lecturer;

Bozorova Sitora Kodirovna —Lecturer;

Alimova Shakhnoza Oktyamovna – Lecturer,

TOURISM AND HOTEL BUSINESS DEPARTMENT,

BUKHARA STATE UNIVERSITY,

BUKHARA, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract:  the article examines the features and methods of forming the cost of a tourist package. In order to systematically study the characteristics of pricing of the type, all components of the travel package, their characteristics, evaluation criteria and characteristics of the impact on the market value of the service are considered in detail. The article is based on the issue of optimal use of fixed assets and working capital of the company in order to reduce the cost of production, which allows the company to provide flexibility in setting prices in a long-term development strategy. The article pays much attention to the problem of choosing a method for choosing a price. In today's market environment, travel agencies have different pricing strategies.

Keywords: tourism, household products, Tour package, tour, composition of travel packages, pricing strategy, methods of pricing, cost price.

References

  • Resolution of the Cabinet of Ministers No. 255 dated April 25, 2020 "On the functional duties of the Deputy Prime Minister - Chairman of the State Committee for Tourism Development of the Republic of Uzbekistan".
  • Juraev A., Sobirov T. Content based instruction in teaching tourism and economics courses // Proceedings of the International Scientific Conference, 2017. Т. 1. Р. 215.
  • Olimovich D. I. Tourism potential of Uzbekistan // Lucrările Seminarului Geografic" Dimitrie Cantemir", 2015. Т. 40. Р. 125-130.
  • Ergasheva A.F., Kadirova M. M., Kadirova S. Н. The role of the tourism national crafts in Bukhara region // European science, 2020. № 1. Р. 15-16.
  • Olimovich D.I., Kudratovna F S., Sayfitdinovich I.B. The importance of marketing analysis for predicting the prospects of restaurants in Bukhara hotels // Economics, 2020. № 1 (44).
  • Turobovich J.A., Uktamovna M.N., Turobovna J.Z. Marketing aspects of ecotourism development // Economics, 2020. № 1 (44).
  • Boltaev S. et al. Analysis of factors influenceS the financial sustainability of enterprises // Mirovaya nauka, 2019. № 5. Р. 803-805.
  • Alimovich F.E., Habibulloevna K.S., Bahodirovna D.N. Central features of halal tourism and halal food // Academy, 2020. № 3 (54).
  • Olimovich D.I. et The economic impact of innovations in tourism and hospitality // Journal of Critical Reviews, 2020. Т. 7. № 9. Р. 258-262.
  • Kayumovich K.O. et al. Opportunity of digital marketing in tourism sphere // International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 2020. Т. 24. № 8.
  • Olimovich D.I. The impact of innovative technologies for improving economy of hotels // Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 2020. Т. 9. № 5. Р. 194-201.
  • Davronov I.O., Davidxodjaeva X.O. The role of developing carrier in increasing efficiency of services and its economy impacts, 2020.
  • Kayumovich K.O. et al. Opportunities of mobile marketing in tourism // Journal of Critical Reviews, 2020. Т. 7. № 12. Р. 94-98.
  • Navruz-Zoda B. et al. Perspectives on the improvement of Uzbekistan as a destination for multi-confessional self-organised pilgrims // International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 2019. Т. 7. № 4. Р. 87-96.
  • Olimovich D.I., Temirkulovich U.J., Bakhodirovna M.M. Mechanisms of improving staff training // Academy, 2020. № 2 (53).
  • Davronov I.O., Tadjibayev M.B., Narzullaeva G.S. Improving of personnel training in hotel bussines // Academy, 2020. № 2 (53).
  • Shoimardonkulovich Y.D., Hamidovich R.O. Elaboration of regional strategies for the development and improvement of land and water in agriculture // Academy, 2020. № 2 (53).
  • Olimovich D.I., Khudoynazarovich S.A. The cost-effectiveness of improving the quality of hotel services // Academy, 2020. № 4 (55).

Ссылка для цитирования данной статьи 

academicjournal copyright    

Toyirova S.A., Bozorova S.K., Alimova Sh.O. FEATURES AND METHODS OF FORMATION OF THE COST OF TOUR PACKAGES // Academy. № 12 (63), 2020 - С.{см. журнал}.

academicjournal pdf2

Alimova Sh.O., Toyirova S.A., Bozorova S.K.

Alimova Shakhnoza Oktyamovna – Lecturer;

Toyirova Sarvinoz Atoevna – Lecturer;

Bozorova Sitora Kodirovna — Lecturer,

TOURISM AND HOTEL BUSINESS DEPARTMENT,

BUKHARA STATE UNIVERSITY,

BUKHARA, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

 Abstract: for successful animation of visitors, animators must perform very complex, demanding, and dynamic tasks. Professional performance of tasks implies the need for an animator to be a complete person. This means that he/she not only must have a sound education, but also have to be specialized for certain activities. There are different types of animators so that their diversity mirrors the success of the hotel. Animators must have certain basic physical and psychological characteristics. So, despite the knowledge and experience, animators must have inherent characteristics such as talent, humor, to be friendliness, and so on.

Keywords: animator, tourism, recreation, characteristics, tourists, hotels, accommodations, tour-operators.

References

  • Buntasheski B. Animation in tourism offer. Ohrid: Research Institute of Tourism, 2001.
  • Butler G.D. Introduction to community recreation. New York, N.Y.: McGraw Hill Inc., 1968.
  • Olimovich D.I. Tourism potential of Uzbekistan //Lucrările Seminarului Geografic" Dimitrie Cantemir", 2015. Т. 40. Р. 125-130.
  • Alisherovna D.N. Flipped learing as the key to improving education in higher education // European science, 2020. № 1 (50).
  • Olimovich D.I., Kudratovna F.S., Sayfitdinovich I.B. The importance of marketing analysis for predicting the prospects of restaurants in Bukhara hotels // Economics, 2020. № 1 (44).
  • Turobovich J.A., Uktamovna M.N., Turobovna J.Z. Marketing aspects of ecotourism development // Economics, 2020. № 1 (44).
  • Juraev A., Sobirov T. Content based instruction in teaching tourism and economics courses // Proceedings of the International Scientific Conference, 2017. Т. 1. Р. 215.
  • Samatovich R. S., Olimovich D. I., Jafarbekovna K. N. Functional improvement of hotel staff as a key to develop the quality of services in bukhara hotels // Proceeding of The ICECRS, 2020. Т. 6.
  • Boltaev S. et al. Analysis of factors influenceS the financial sustainability of enterprises // Mirovaya nauka, 2019. № 5. Р. 803-805.
  • Davronov I.O., Ismatillayeva S.S. Тhe role of innovative technologies for improving economy of hotels, 2019.
  • Ergasheva A.F., Kadirova M.M., Kadirova S.Н. The role of the tourism national crafts in Bukhara region // European science, 2020. № 1. Р. 15-16.
  • Alimovich F. E., Habibulloevna K. S., Bahodirovna D. N. Central features of halal tourism and halal food // Academy, 2020. № 3 (54).
  • Davronov I.O., Uzbekistan B. Innovative ways of improving excursion service around the touristic destinations //Тeacher Namangan region. Norin district school, № 40. Р. 508.
  • Olimovich D.I. et al. The economic impact of innovations in tourism and hospitality // Journal of Critical Reviews, 2020. Т. 7. № Р. 258-262.
  • Olimovich D.I. The impact of innovative technologies for improving economy of hotels // Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 2020. Т. 9. № 5. Р. 194-201.
  • Olimovich D.I., Khudoynazarovich S.A. The cost-effectiveness of improving the quality of hotel services // Academy, 2020. № 4 (55).
  • Olimovich D.I., Temirkulovich U.J., Bakhodirovna M.M. Mechanisms of improving staff training // Academy, 2020. № 2 (53).
  • Davronov I.O., Tadjibayev M.B., Narzullaeva G.S. Improving of personnel training in hotel bussines // Academy, 2020. № 2 (53).
  • Olimovich D.I., Khudoynazarovich S.A. The cost-effectiveness of improving the quality of hotel services // Academy, 2020. № 4 (55).
  • Shoimardonkulovich Y.D., Hamidovich R.O. Elaboration of regional strategies for the development and improvement of land and water in agriculture // Academy, 2020. № 2 (53).

Ссылка для цитирования данной статьи 

academicjournal copyright    

Alimova Sh.O., Toyirova S.A., Bozorova S.K. THE ROLE OF ANIMATOR TO THE DEVELOPMENT OF TOURISM ANIMATION ACTIVITIES // Academy. № 12 (63), 2020 - С.{см. журнал}.

academicjournal pdf2

Дустмурадов О.И., Гулмуродов К.A.

Дустмурадов Орифжан Исматиллоевич – инспектор,

отдел управления качеством и цифрового контроля;

Гулмуродов Камолиддин Абдукодирович – младший научный сотрудник,

Научно-исследовательский центр «Научные основы и проблемы развития экономики Узбекистана»

Ташкентский государственный экономический университет,

 г. Ташкент, Республика Узбекистан

Аннотация: в статье рассматриваются уровень бедности в Узбекистане и пути по его снижению. Данная статья является исследовательской работой автора об уровне бедности в Республике Узбекистан, в которой рассматривается причина и разные группы бедности, представлены подходы к определению бедности, причины и ее масштабы в рамках Республики. Проведен анализ основных показателей, характеризующих современное социально-экономическое состояние страны. На основании сделанных выводов предложены пути решения поставленной проблемы.

Ключевые слова: проблема бедности, неравенство, прожиточный минимум, малообеспеченность, средняя заработная плата регулирования бедности.

Список литературы

  • [Электронный ресурс]. Режим доступа: undefined (дата обращения 13.08.2020).
  • Электронный ресурс. Режим доступа: undefined (дата обращения: 18.09.2020).
  • [Электронный ресурс]. Режим доступа: undefined/ (дата обращения: 11.07.2020).
  • Результаты опроса домохозяйств Центра экономических исследований.
  • [Электронный ресурс]. Режим доступа: undefined (дата обращения:07.2020).
  • «Влияние экономического роста на сокращение доли малообеспеченного населения Узбекистана». Брошюра ИПМИ и ПРООН, 2012.
  • Адылова З.Д. Тенденции развития интеграции науки и образования: зарубежный и отечественный опыт // Вестник ТИСБИ, №. 1. С. 57-69.
  • Адылова З.Д.. Создание форсайт центров при ведущих образовательных учреждениях и их роль в социально-экономическом развитии стран // Мамлакат иқтисодий хавфсизлигини таъминлашнинг устувор йўналишлари, С. 3-3.
  • Adilova Z.D., Khanturaev B.A. Development of higher education systems on the basis of digitization and clustering // Academy. № 8 (59), 2020. С. 42.
  • Navruz-zoda B.N., Khurramov O.K. The role of information technologies in digital tourism // International scientific review of the problems of economics, finance and management, 2020. С. 22-36.
  • Adilova Z.D., Khanturaev B.A.The impact of the development of the digital economy on science and education// Вестник науки и образования. № 16 (94), 2020. C. 23.\

Ссылка для цитирования данной статьи 

academicjournal copyright    

Дустмурадов О.И., Гулмуродов К.A. УРОВЕНЬ БЕДНОСТИ В УЗБЕКИСТАНЕ И ПУТИ ПО ЕГО СНИЖЕНИЮ // Academy. № 9(60), 2020 - С.{см. журнал}.

academicjournal pdf2

Хабибуллин Р.И.

Хабибуллин Рифат Илгизович – кандидат экономических наук, старший научный сотрудник,

лаборатория микроэкономического анализа и моделирования,

Центральный экономико-математический институт РАН, г. Москва

Аннотация: в статье анализируется структура акционерного капитала компании Huawei – ключевого игрока мировой телекоммуникационной индустрии. Показано, что основой корпоративной культуры компании и важнейшим фактором её устойчивого развития является система участия работников в собственности и капитале предприятия. Хозяйственная власть трудового коллектива формирует качественно иную культуру демократического корпоративного управления, в отличие от культуры фирм других организационно-правовых форм. Принципы формирования такой культуры предполагают масштабное вовлечение работников в управленческие и хозяйственные процессы, что и демонстрирует опыт функционирования компании Huawei.

Ключевые слова: собственность работников, коллективное предприятие, самоуправление, трудовой коллектив, корпоративная культура.

Список литературы

  • Тянь Тао. Huawei: лидерство, корпоративная культура, открытость: / Тянь Тао, Давид де Кремер, У Чуньбо; [переводчики с англ. Г. Агафонов, О. Лобачева]. Москва: Олимп-Бизнес, 2017.
  • Huawei Investment & Holding Co., Ltd. 2019 Annual Report. [Электронный ресурс]. Режим доступа: undefined (дата обращения: 11.08.20).
  • Balding C., Clarke D.C. Who Owns Huawei? [Электронный ресурс]. Режим доступа: undefined (дата обращения: 11.08.20).
  • Ходаковский К. Анализ структуры собственности Huawei свидетельствует о возможной принадлежности государству. [Электронный ресурс]. Режим доступа: undefined (дата обращения: 11.08.20).
  • Хабибуллин Р.И. От "бирюзовых" организаций – к "бирюзовому" обществу // Academy, 2018. № 10 (37). С. 11-13.

Ссылка для цитирования данной статьи 

academicjournal copyright    

Хабибуллин Р.И. механизм внутрифирменной демократизации управления: опыт Huawei // Academy. № 8(59), 2020 - С.{см. журнал}.

academicjournal pdf2

           
adware software removal